10 причини да маркирате – етикирате продуктите си
Когато се запознах с промишленото етикетиране (маркиране) през 2009 г., осведомеността относно етикетирането беше доста лоша.
Не беше лесно да обясня по време на минута телефонен разговор какво е „индустриална маркировка“ и защо е от изключителна важност за компанията.
Терминът индустриална маркировка е „въведен“ в терминологията на търсачките през годините, но все още не е напълно ясно какво се крие зад него. „Индустриален“ е подвеждащ, защото етикетът е в абсолютно всеки отрасъл на производството – промишленост, селското стопанство, но и в потреблението, храните, модата и т.н.
Трябва да призная, че ситуацията се е променила значително през годините. Хората в компаниите вече знаят, че техните продукти трябва да бъдат маркирани. Начините и методите, а и изискванията за маркиране прерастват в различни дейности . Индустриалната маркировка е много обща концепция. Гамата от приложения, които сме внедрили до момента е много широка. Срещнахме всякакви (понякога странни) нужди, защо някой трябва да маркира своите продукти, оборудване, инструменти и други подобни.
Мислех за общото между отделните изисквания и резултатът е 10 причини, които карат производителите или потребителите да маркират:
Закон, стандарт – много продукти трябва да бъдат маркирани поради приложимите стандарти и разпоредби (например маркиране на компоненти и части съгласно технически или търговски стандарти)
Защита от фалшификати – предотвратяването на фалшифициране на собствени продукти e eдин от основните интереси на всеки производител. Kодовете и логото обикновено се използват за маркиране. Например Datamatrix, QR code, маркиране на партиди и др.
Проследимост в индустрия 4.0 – крайният продукт не приключва живота си, а напротив, влиза в процес на използване. В много случаи е необходимо да се предоставят незаличими маркировки, носещи информация за проследимост относно произхода му. Тя включва свързването на маркиращи системи с вътрешната информационна инфраструктура на производителя. (напр. 2D кодове директно върху продукта DPM)
Маркетинг – маркиране от чисто търговски характер, което помага да се подобри продуктът, да се продава по-добре, да бъде открит от вашите клиенти (напр. Логото на производителя върху продукта)
Гаранция – поради гаранцията много продукти са маркирани с кодове, съдържащи производствени данни поради по-късни гаранционни въпроси (например автомобилни части, машини)
Информация за потребителите – този етикет помага на потребителите да използват продукта (напр. Пиктограми за употреба, информация за продукта)
Гражданска и наказателна отговорност – етикетиране на продукта, което минимизира рисковете, свързани с употребата му (напр. Инструкции за безопасност)
Естетика – маркирането върху материала в някои случаи може да се използва за увеличаване на естетическото впечатление (например лазерно маркиране на снимки върху продукта)
Персонализация – увеличава стойността на продукта, марката. Може да се превърне в добавена стойност или допълнителна услуга (например продукти с монограм)
Обработка на повърхността – с помощта на някои технологии е възможно да се постигне промяна в повърхността (например да се отстрани част от материала с лазер)
Всеки производител ще намери една или повече причини за етикетиране на продукти си . Често се случва един привидно сложен процес да доведе до просто, но и по-ефективно решение. Задача ни е да намерим решение, носещо на потребителя си най-голям ефект по отношение цена/производителност. Благодарение дългогодишният опит, изграден с компанията-майка Automator, можем да предложим на клиентите не само най-добрите технологии, но и практически съвети и личен ангажимент.
инж. Борис Гуглев